Larry Rohter

NYT Attacks "Border" with False Rant of Pro-Coup Reporter

No reasonable person would have bet serious money that news editors at the New York Times would be huge fans of Oliver Stone's new documentary about South America, "South of the Border." A key point of the film is that mainstream US press coverage of South America in recent years has generally followed State Department priorities more than objective news standards. The New York Times comes in for specific criticism in the film, which notes that the paper editorially backed the short-lived US-backed coup against the democratically-elected government of Venezuela in 2002. (Key evidence on the U.S. role in the coup can be found here. After the coup collapsed, the Times half-apologized for its pro-coup editorial, as also noted in the film.)

But still, accepting that no-one likes to be criticized, there are supposed to be rules for newspapers like the Times. In an editorial, they can express any opinion they want. But news articles are supposed to be accurate, and if a reporter has a direct interest or bias in a situation, the paper should assign another reporter or at least disclose the interest or bias.

But on Friday, the New York Times ran an attack on Oliver Stone's documentary by Larry Rohter, an attack that claimed the film was full of inaccuracies. Not only was the New York Times attack itself inaccurate in its factual claims, as documented by Oliver Stone, Mark Weisbrot, and Tariq Ali in their response - do they have fact-checkers at the Times?