Voice of America

CSM, WSJ Respond to Criticism of Claim of Plurality for Honduran Coup

On Sunday, I wrote a piece here criticizing the Christian Science Monitor, the Wall Street Journal, the Washington Post, and Reuters for inaccurately reporting a poll result to claim that a plurality of Hondurans supported the coup against President Zelaya.

The Wall Street Journal has now published a "Corrections & Amplifications" note attached to the original piece and the Christian Science Monitor has published a response to the criticism to which the original article is now linked. There has been no public response yet, as far as I am aware, from the Washington Post or Reuters.

Credit where credit is due: both the CSM and WSJ have now in some form publicly acknowledged the dispute and provided an explanation. (In hindsight, the inaccuracy of the original CSM and WSJ reports is arguably more clear-cut than that of the Post and Reuters reports - see below.)

But the responses leave some central questions unanswered: did these outlets rely on the Honduran newspaper La Prensa as a sole source? If so, why? Will they act differently in the future?

To recap: here are the original reports as they appeared in the four outlets.